جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳، ۱۱:۲۳ ق.ظ

بایگانی

تصاوير برگزيده

شبکه های اجتماعی

ضعف مالی و فرهنگی خانواده‌ها علت خانه‌نشینی بانوان ناشنوا

 اخبار فرهنگی

ضعف مالی و فرهنگی خانواده‌ها علت خانه‌نشینی بانوان ناشنوا

رئیس هیئت‌ مدیره انجمن ناشنوایان افق اروند خرمشهر در گفت‌وگو با بانوپرس:

ضعف مالی و فرهنگی خانواده‌ها علت خانه‌نشینی بانوان ناشنوا / فقدان آموزش و مشاوره ریشه مشکلات ناشنوایان است/ تقویت اعتمادبه‌نفس بانوان ناشنوا باید اولویت خانواده ها و مسئولان قرار گیرد

رئیس هیئت‌مدیره خانواده ناشنوایان خرمشهر گفت: جامعه و مسئولان باید برای بانوی ناشنوا جایگاه اجتماعی قائل شوند، اعتمادبه‌نفس دختران ناشنوا را برای حضور در جامعه تقویت کنند و به او بها بدهند تا در شخص ناشنوا ظرفیت مقابله مقتدرانه با مشکلات ایجاد شود.

 

 

بهاره راز رئیس هیئت‌مدیره انجمن خانواده ناشنوایان خرمشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بانو پرس گفت: بیش از ۳۰۰ناشنوا و کم‌شنوا در خرمشهر وجود دارد، تنها ۳۰درصد این آمار را توانستیم جسته‌وگریخته برای حضور در فعالیت‌های انجمن خانواده ناشنوایان ترغیب کنیم.

 

وی افزود: پیش‌بینی می‌کنیم تعداد ناشنوایان بیش از این آمار باشد، بخش عمده ناشنوایان خرمشهری را دختران خردسال، نوجوان و جوان تشکیل می‌دهند که متأسفانه عمدتاً به دلیل تعصبات و ضعف فرهنگی از فعالیت در جامعه توسط خانواده خود کنار گذاشته شدند.

 

رئیس هیئت‌مدیره خانواده ناشنوایان خرمشهر عنوان کرد: البته موانع حضور بانوان ناشنوا و کم‌شنوا در جامعه تنها به ضعف فرهنگی نیست بلکه ضعف مالی عمده خانواده‌هایی که فرزندان ناشنوا دارند سبب می‌شود تا جوان ناشنوا از حضور در جامعه بازبماند.

 

وی گفت: مشکلات مالی خانواده‌ها اکثر ناشنوایان را خانه‌نشین کرده است، آن‌ها نه تحصیل می‌کنند نه فعالیت، بانوان ناشنوا بعدها برای ازدواج با مشکل مواجه می‌شوند چون آشنایی با جامعه ندارند نمی‌توانند به‌راحتی ارتباط برقرار کنند.

 

راز بیان کرد: بسیاری از دختران و پسران ناشنوا بعد از ازدواج با مشکل طلاق مواجه می‌شوند، بهترین راه پرورش اجتماعی و فرهنگی ناشنوایان است، ناشنوایان برای ازدواج بهتر می‌توانند یکدیگر را درک کنند و از نیازهای یکدیگر مطلع بشوند حتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، متأسفانه بانوان ناشنوا در جامعه نیز با عکس‌العمل‌های منفی مواجه می‌شوند.

 

وی خاطرنشان کرد: برای حل مشکلات ناشنوایان و پیشرفت آنان در زندگی راهکارهایی است که باید در سیاست‌های کلان دنبال شود، اولین قدم با خانواده‌ها است که تعصبات کورکورانه را کنار بگذارند و فرزندان خود را برای فعالیت در اجتماع حمایت و ترغیب بکنند.

 

رئیس هیئت‌مدیره خانواده ناشنوایان خرمشهر عنوان کرد: جامعه و مسئولان باید برای بانوی ناشنوا جایگاه اجتماعی قائل شوند، برای او کارگاه‌های آموزشی و مشاوره‌ای بگذارند، اعتمادبه‌نفس دختران ناشنوا را برای حضور در جامعه تقویت کنند و به او بها بدهند تا در شخص ناشنوا ظرفیت مقابله مقتدرانه با مشکلات ایجاد شود.

 

وی افزود: بانوی ناشنوا بدون آموزش و تجربه کافی ازدواج می‌کند با مشکلاتی مواجه می‌شود مدتی بعد صاحب فرزند می‌شود و این بر مشکلات بانوی ناشنوا می‌افزاید پس ریشه مشکلات ناشنوایان فقدان آموزش و مشاوره است.

 

راز تصریح کرد: متأسفانه مردم به جامعه معلولان بی‌توجهی می‌کنند، آنان را جدی نمی‌گیرند و برای آنان ارزش و جایگاه اجتماعی قائل نمی‌شوند، حتی برخی خانواده‌ها که پسر معلول دارند حاضر نیستند برای او همسر معلول برگزینند و این بزرگ‌ترین اشتباه است، یکی از دلایل مهم افزایش طلاق در این قشر را همین اشتباه خانواده‌ها می‌دانم.

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی