جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳، ۰۱:۲۲ ب.ظ

بایگانی

تصاوير برگزيده

شبکه های اجتماعی

۱۳ درصد جامعه هدف بهزیستی در نهبندان ناشنوا هستند

 اخبار

۱۳ درصد جامعه هدف بهزیستی در نهبندان ناشنوا هستند

رئیس بهزیستی شهرستان نهبندان با بیان اینکه در شش ماهه اول امسال ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برای معلولان شهرستان هزینه شده است گفت: ۱۳ درصد از جمعیت هدف بهزیستی در شهرستان نهبندان ناشنوا هستند.


به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، محمد بارانی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: 596 نوزاد در 6 ماهه نخست امسال در نهبندان متولد شده که حدود 398 نوزاد در این شهرستان تحت پوشش طرح غربالگری شنوایی قرار گرفتند که از این تعداد 6 نوزاد مشکوک شناسایی و تاکنون یک میلیون تومان در زمینه این طرح هزینه شده است.

رئیس بهزیستی نهبندان با بیان اینکه تست های غربالگری OAE و AABR با استفاده از دستگاه‌های کوچک و بدون درد و خطر توسط ادیولوژیست انجام می‌شود گفت: هدف از انجام غربالگری شنوایی شناسایی اختلالات شنوایی نوزادان و شیرخواران قبل از سه ماهگی، شروع مداخلات طبی و توانبخشی قبل از شش ماهگی و ارتقای سطح سلامت جامعه و کاهش شیوع و بروز اختلالات شنوایی است.

بارانی با اشاره به اینکه اختلالات شنوایی شایع در نوزادان به صورت مادرزادی و ژنتیکی وجود دارد افزود: علائم ناشی از کم شنوایی در کودکان اختلال در تکلم، اختلال در ارتباطات اجتماعی، افت تحصیلی، تاخیر در رشد و بلوغ اجتماعی، بروز ناتوانایی‌های درکی- شنیداری و اختلال در خواندن و نوشتن ذکر کرد.

وی در ادامه با تاکید بر انجام مشاوره ژنتیک برای افراد قبل از ازدواج اظهار داشت: در 6 ماهه نخست امسال 258 زوج برای مشاوره ژنتیک به بهزیستی نهبندان مراجعه کردند که از این تعداد 163 زوج مشکوک شناسایی و برای پیشگیری از معلولیت‌ها به پزشک ژنتیک و آزمایشگاه ژنتیک ارجاع داده شدند که در این زمینه بالغ بر 12 میلیون و 100 هزار تومان هزینه شده است.

رئیس بهزیستی نهبندان گفت: در 6 ماهه نخست سال گذشته در شهرستان نهبندان با اجرای این طرح  610 نوزاد معاینه شد که 7 نوزاد مبتلا به اختلالات شنوایی تشخیص داده شده و با ارائه اقدامات درمانی به موقع برای نوزادن بالغ بر900 هزار تومان هزینه صورت گرفته است.

بارانی اظهار کرد: اجرای این طرح از سال 1388 در شهرستان شروع شده که تاکنون 7 هزار و 154 نوزاد در شهرستان تحت پوشش غربالگری شنوایی قرار گرفته‌اند و 75 کودک نیز با اختلال شنوایی شناسایی و به مراکز درمانی معرفی شده‌اند.

رئیس اداره بهزیستی نهبندان با بیان اینکه 150 ناشنوا تحت پوشش بهزیستی نهبندان قرار دارند اضافه کرد: از این تعداد 52 معلول ناشنوا در شهر و 98 نفر در روستا زندگی می‌کنند.

بارانی با بیان اینکه 13 درصد جامعه هدف بهزیستی نهبندان ناشنوا هستند تصریح کرد: در 6 ماهه نخست امسال بالغ بر6 میلیون و 600 هزار تومان برای این معلولان در زمینه‌هایی چون سمعک، باطری سمعک، موادغذایی خشک و گرم، مناسب‌سازی مسکن، خدمات توانپزشکی، تربیت شنیداری و غیره هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه پایگاه غربالگری شنوایی شهرستان نهبندان واقع در بیمارستان آتشدست هر تست غربالگری شنوایی OAE و AABR را با سرانه 9 هزار تومان انجام می‌دهد افزود: با توجه به اهمیت انجام غربالگری شنوایی در نوزادان امیدواریم والدینی که صاحب فرزند می‌شوند برای معاینه شنوایی نوزادان خود به پایگاه‌های بهزیستی مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته در شهرستان نهبندان این طرح با پوشش 68 درصدی، معاینه 798 نوزاد انجام شد که 15 نوزاد مبتلا به اختلالات شنوایی تشخیص داده شده و با ارائه اقدامات درمانی به موقع برای نوزادن بالغ بر6 میلیون تومان هزینه صورت گرفته است.


مبنع : خبرگزاری تسنیم


نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی