سه شنبه, ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۳:۲۶ ب.ظ

بایگانی

تصاوير برگزيده

شبکه های اجتماعی

عدم همکاری دستگاه ها در مناسب سازی فضای شهری برای معلولان

 اخبار

عدم همکاری دستگاه ها در مناسب سازی فضای شهری برای معلولان

شیراز- مدیرکل بهزیستی استان فارس از عدم همکاری سازمان ها و دستگاه ها در مناسب سازی معابر و فضای شهری برای معلولان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی موسوی بعد از ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران، گفت: متاسفانه برخی دستگاه ها با وضع قوانینی از این قانون فرار کرده اند. قانونی که سهمیه ۳ درصد از استخدام را به معلولان اختصاص می دهد.

وی با این حال عنوان کرد: شهرداری ها باید حتما در صدور پروانه و پایان کار در بخش دولتی و غیردولتی مناسب سازی را برای معلولان مورد نظارت قرار دهد.

شورای مناسب سازی در استان فارس از سال ۸۴ راه اندازی شده اما ضمانت فانونی و پیگیری های جدی نمیشده از سال ۹۳ خوب اقدام شده است. دربحث مناسب سازی از استان های پیشرو هستیم و تنها به شیراز محدود نشده ایم الان حدودا نزدیک به ۳۰ درصد پیشرفت داشته ایم. در دستگاه های اجرایی که باید تا سال ۸۶ کامل می شده بیشترین پیشرفت را در شیراز داشتیم.

افراد می توانند با سامانه ۳۰۰۰۰۱۲۳۲۲نسبت به پی گیری دستگاه هایی که مناسب سازی را رعایت نکنند تماس بگیرند.

مدیرکل بهزیستی فارس ادامه داد: ۸۰ اتوبوس مناسب سازی شده در شیراز وجود دارد؛ باید ایستگاه های خاصی طراحی شود و اتوبوس ها مکانیزه باشد و به شهرداری نامه دادیم که این موارد و استانداردهای مورد نیاز را فراهم سازند.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی دارای معلولیت بیکار هستند و سازمانها از استخدام ناشنوایان و نابینایان تبعیت نمی کنند، افزود: اولین حرکتی که باید شود اصلاح نگرش به معلولیت و فرد دارای معلولیت است.

موسوی همچنین عنوان کرد: برخی سازمان ها به وسیله قانون مقابل قانون بکارگیری معلولان مقاومت می کنند و از استخدام معلولان به وسیله قوانین خود سر باز می زنند.

وی در ابتدای این نشست که به مناسبت ۱۲ آذر سالروز جهانی گرامیداشت افراد دچار معلولیت عنوان کرد: امسال سیاست ما بر این است که بر اساس چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب از سختی ها نگوییم و از دستاوردهای انقلاب بگوییم؛ باور به این دارم که باید پاسخگو باشیم و نقاط ضعف گفته شود تا برطرف شود.

موسوی با بیان اینکه معلولیت همزاد بشر است و در همه جوامع وجود دارد، گفت: زمانی معلولیت ناشی از بیماری های عفونی و جنگها بود؛ اکنون با صنعتی شدن جوامع، معلولیت به شکل دیگری وجود دارد و بیشتر بیماری های اعصاب و روان، ام اس و تصادفات منجر به این نارسایی ها می شود.

مدیرکل بهزیستی فارس در عین حال با بیان اینکه سالانه بین ۲۵ تا ۳۰ هزار معلول در کشور افزوده می شود، عنوان کرد: ۲ هزار تا ۲هزار و۵۰۰ معلول به جمعیت استان هم به تبع این افزوده می شود.

وی با بیان اینکه بیشترین معلولیت متعلق به ناتوانی جسمی و حرکتی است، گفت: معلولیت بارز و شدید که نیاز به مراقبت دارد بین ۲ تا ۳ درصد است.

موسوی با این وجود با توجه به میانگین کشوری، گفت: نسبت به کشورهای در حال توسعه دارای وضعیت بهتری است؛ استان فارس به علت مسایل قومی و قبیله ای و تصادفات از میانگین کشوری بالاتر است.

وی به خدماتی که به معلولان داده می شود، اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه دسترسی به اطلاعات زیاد شده و دسترسی معلولان به خدماتی که در دیگر کشورها داده می شود، سطح توقعات را بالا برده،

مسئولیت ما هم به مراتب بالا رفته است.

مدیرکل بهزیستی فارس با اعلام اینکه توانمندسازی و توان بخشی رویکرد اصلی این نهاد اجتماعی است، افزود: زمانی معلولان افراد منزوی بودند اما الان اینگونه نیست.

وی افزود: خوشبختانه در فارس توانبخشی مبتنی بر جامعه بر اساس توسعه پایدار اجتماعی همه معلولان روستایی را پوشش داده است، زیرا انگیزه حضور در جامعه حق معلول است و زمینه آموزش باید فراهم شود.

موسوی یادآور شد: در دولت تدبیر و امید با توجه به برنامه ششم و پنجم توجه به اقشار آُسیب پذیر بیشتر شد، لذا سال ۹۶ و ۹۷ همه معلولان واجد شرایط را وارد چرخه مستمری بگیر کردیم و به ۳۸ هزار و ۴۰۰ نفر افزایش یافته است.

وی افزود: اکنون پشت نوبتی نداریم و مستمری به سه برابر افزایش یافته است، این در حالیست که اعتبارات مربوط به لوزام توانبخشی به ۴ برابر افزایش یافته و از ۸۶۰ میلیون در سال ۹۲ به ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون در سال جاری رسیده و در بخش اشتغال زایی ۱۰ هزار شغل ایجاد کردیم.

مدیرکل بهزیستی فارس در ادامه پیرامون مسکن مهر اجتماعی هم گفت: تا پایان سال ۹۷ همه خانواده های بالای ۲ معلول  و بیشتر دارای مسکن خواهند شد و تا به حال ۷۰ درصد پیشرفت داشتیم.

وی با تایید اینکه اعتبارات معلولان ۱۰۰ درصد رشد اعتباری داشته، گفت: خوشبختانه از نظر کمی تمام مراکز شبانه روزی و روزانه مورد نیاز راه اندازی شده و از سال گذشته در مسیر ارتقا کیفیت قرار گرفتیم.

موسوی با بیان اینکه رویکردها به سمت نگهداری معلولان در محیط خانواده است و توانمندسازی خانواده هاست، افزود: ۱۳۲ مرکزبرای نگهداری معلولان، سالمندان و بیماران اعصاب و روان داریم و دوسال گذشته ۱۶ مرکز به این آمار افزوده شده است.

مدیرکل بهزیستی فارس با اعلام اینکه از سال گذشته اطلس جامع پراکنش معلولیت ها در استان تهیه شده است، افزود: بر اساس این اطلس می توانیم نوع معلولیت را بسنجیم و دلایل معلولیت را متوجه دهیم تا آموزش پیشگیرانه را به این مناطق شیفت دهیم.


 

 لینک مطلب فوق


منبع خبرنگار مهر

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی