سه شنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۱:۲۹ ق.ظ

بایگانی

تصاوير برگزيده

شبکه های اجتماعی

بررسی شباهتهای دیده شده میان فرهنگ ناشنوایان و حروف مقطعه قرآن

 فرهنگی

حروف مقطعه (حرفهای گسسته از هم) به حروف الفبای مرموزی که در ابتدای بیست و هشت سوره قرآن می آید ، گفته می شود ، یعنی سوره های بقره ،آل عمران ، اعراف ، یونس ، هود ، یوسف ، رعد ، ابراهیم ، حجر ، مریم ، طه ، شعرا ، نمل ، قصص ، عنکبوت ، روم ، لقمان ، سجده ، یس ، ص ، غافر ، فصلت ، شورا ، زخرف ، دخان ، جاثیه ، احقاف و ق . علامه طباطبایی در تفسیر المیزان نظریه ای ارزشمند ارائه می دهد که از روی مقایسه مضمون و مفهوم حروف مقطعه قرآن می توان به گشودن گره رموز آن نزدیک شد:
" ای بسا اگر اهل تحقیق در مشترکات حروف مقطعه دقت کنند و مضامین سوره هایی را که بعضی از این حروف در ابتدایش آمده ، با یکدیگر مقایسه نمایند ؛ رموز بیشتری برایشان گشوده گردد. و ای بسا معنای آن روایتی هم که اهل سنت از علی (ع) نقل کرده اند همین باشد که برای هر کتابی ، نقاط برجسته و چکیده ای است و چکیده قرآن ، حروف الفبای است. "
نظریه فوق مبنی بر " چکیده و خلاصه " قرآن بودن حروف مقطعه به تازگی مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است و صحت آن با استفاده از شیوه های علمی ، آماری و کامپیوتری به اثبات رسیده است.

به عنوان مثال: چون حرف الفبایی " ص " در حروف مقطعه سوره اعراف ( المص ) ، سوره مریم
( کهیعص ) و سوره ص( ص ) مشترکا به کار رفته است ، نشانگر ارتباط موضوعی و مفهومی این سه سوره آنهم با حرف الفبایی " ص " می باشد. همچنین تحقیقات نشان می دهد که کلماتی همچون " صداقت " ، " صفا " ، " صلوه " ، " صبر " ، " صراط " ، " صالحات " ، " نصحیت " ، "بصیرت" ، " ابصار " و " اخلاص " به عنوان صفت پیامبران محور های مرتبط این سه سوره را نشان می دهند. جالب این است که تمام کلمات یاد شده مشترکا دارای حرف الفبایی " ص " می باشند که به عنوان چکیده (عصاره) و علامت اختصاری (کد) مطالب و موضوعات سوره های مذکور است.
اینگونه کد هایی که معمولا حروف اختصاری یک کلمه و یا حداکثر یک جمله هستند ، در مناسبات عمومی و تبادل اطلاعات عادی نیز کاربرد دارند . چون مردم نمی توانند بیش از این را به خاطر بسپارند. از این رو ، فدراسیون جهانی ناشنوایان را با این علامت اختصاری ( کد ) یعنی دبیلو . اف . دی . می شناسند.

W.F.D. = World Federation of the Deaf


شیوه مذکور در کشور ایران نیز مرسوم شده است. به عنوان مثال : نزاجا را برای عنوان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به کار می برند.

همچنین در کامپیوتر و دستگاههای پیشرفته الکترونیکی ، کد ها می توانند نشانگر حجم عظیمی از اطلاعات باشند و با یک اشاره (علامت ) انبوهی از مطالب را عرضه کنند.

شواهد تاریخی نشان می دهد نقش سمبلیک و رمزی حروف مقطعه که عصاره و خلاصه ای از مضامین و مفاهیم سوره های قرآن به شمار می روند ، توسط پژوهشگران اروپایی که در صدد آشنایی با میراث علمی و فرهنگی مسلمانان برآمدند ، مورد توجه قرار گرفته و به صورت شیوه های صرفه جویی کاربرد کلمات و معمول شدن " کد " و علامت اختصاری در تبادل اطلاعات مورد استفاده قرار گرفته است ، در حالیکه در کتاب دینی آنان یعنی انجیل چنین رموزی دیده  نمی شود.

پژوهشگران مسلمان معتقد هستند خداوند به محمد ( ص ) اطمینان داده است که محافظ قرآن خواهد بود. این محافظت قطعا ابعاد گسترده ای دارد که یکی از آنها شاید حروف مقطعه باشد و چه بسا در آینده ای نه چندان دور ، با کمک یک برنامه نویسی خاص کامپیوتر بتوان به وسیله حروف مقطعه تمامی قرآن را بازنویسی کرد و بر محفوظ ماندن از دخل و تصرف آن یقین بیشتری حاصل نمود.

شبیه نقش رمزی ( کدی ) حروف مقطعه ، در یکی از ویژگیهای مهم فرهنگ ( هویت ) ناشنوایان مشاهده می شود که بسیار جالب است.

در فرهنگ ( هویت ) ناشنوایی ایران ، ناشنوایان با توجه به وجه تمایز اشخاص با یکدیگر ، معمولا علایم خاصی را برای افراد انتخاب می کنند که به جای ذکر کامل اسم ( نامگذاری ) بکار می برد.

به عنوان مثال : کسی را که عینک دارد ، با علامت عینک ؛ و کسی را که خال در صورت داشته باشد ، با نشان دادن محل خال و امثالهم مشخص می کنند. از این رو ، جبار باغچه بان ( موسس اولین مدرسه ناشنوایان ایران ) را با سیبل معروفش نشان می دهند که نوعی علامت اختصاری ( کد ) محسوب می شود.

همچنین در فرهنگ ( هویت ) ناشنوایی قاره آمریکای شمالی ، ناشنوایان همیشه از امکانات الفبای دستی آمریکایی برای هجی اولین حرف الفبایی اسم کسی استفاده می کنند که نشان دهنده چکیده ( خلاصه ) نام کامل آن شخص می باشد.
به عنوان مثال : برای ذکر نام شخص معروفی همچون یرکر آندرسون Yerker Anderson، انگشتان دست راست را به نشانه حرف الفبایی Y ( طبق الفبای دستی آمریکایی ) کنار لب می گذارند. به این ترتیب ، از رئیس سابق فدراسیون جهانی ناشنوایان اسم می برند بدون اینکه نیازی به هجی تمام حروف الفبایی موجود در نام و نام خانوادگی ا

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی